جوان ایرانی
جوان ایرانی

جوان ایرانی

ما همه‌ آفتابگردانیم‌

 

 ما همه‌ آفتابگردانیم‌

گل‌ آفتابگردان‌ رو به‌ نور می‌چرخد و آدمی‌ رو به‌ خدا. ما همه‌ آفتابگردانیم. اگر آفتابگردان‌ به‌ خاک‌ خیره‌ شود و به‌ تیرگی، دیگر آفتابگردان‌ نیست. آفتابگردان‌ کاشف‌ معدن‌ صبح‌ است‌ و با سیاهی‌ نسبت‌ ندارد.

اینها را گل‌ آفتابگردان‌ به‌ من‌ گفت‌ و من‌ تماشایش‌ می‌کردم‌ که‌ خورشید کوچکی‌ بود در زمین‌ و هر گلبرگش‌ شعله‌ای‌ بود و دایره‌ای‌ داغ‌ در دلش‌ می‌سوخت.

آفتابگردان‌ به‌ من‌ گفت: وقتی‌ دهقان‌ بذر آفتابگردان‌ را می‌کارد، مطمئن‌ است‌ که‌ او خورشید را پیدا خواهد کرد.

آفتابگردان‌ هیچ‌ وقت‌ چیزی‌ را با خورشید اشتباه‌ نمی‌گیرد؛ اما انسان‌ همه‌ چیز را با خدا اشتباه‌ می‌گیرد.

آفتابگردان‌ راهش‌ را بلد است‌ و کارش‌ را می‌داند. او جز دوست‌ داشتن‌ آفتاب‌ و فهمیدن‌ خورشید، کاری‌ ندارد. او همه‌ زندگی‌اش‌ را وقف‌ نور می‌کند، در نور به‌ دنیا می‌آید و در نور می‌میرد. نور می‌خورد و نور می‌زاید.

دلخوشی‌ آفتابگردان‌ تنها آفتاب‌ است. آفتابگردان‌ با آفتاب‌ آمیخته‌ است‌ و انسان‌ با خدا. بدون‌ آفتاب، آفتابگردان‌ می‌میرد؛ بدون‌ خدا، انسان.

آفتابگردان‌ گفت: روزی‌ که‌ آفتابگردان‌ به‌ آفتاب‌ بپیوندد، دیگر آفتابگردانی‌ نخواهد ماند و روزی‌ که‌ تو به‌ خدا برسی، دیگر «تویی» نمی‌ماند. و گفت‌ من‌ فاصله‌هایم‌ را با نور پر می‌کنم، تو فاصله‌ها را چگونه‌ پُر می‌کنی؟ آفتابگردان‌ این‌ را گفت‌ و خاموش‌ شد.

گفت‌وگوی‌ من‌ و آفتابگردان‌ ناتمام‌ ماند. زیرا که‌ او در آفتاب‌ غرق‌ شده‌ بود.

جلو رفتم‌ بوییدمش، بوی‌ خورشید می‌داد. تب‌ داشت‌ و عاشق‌ بود. خداحافظی‌ کردم، داشتم‌ می‌رفتم‌ که‌ نسیمی‌ رد شد و گفت: نام‌ آفتابگردان‌ همه‌ را به‌ یاد آفتاب‌ می‌اندازد، نام‌ انسان‌ آیا کسی‌ را به‌ یاد خدا خواهد انداخت؟

آن‌ وقت‌ بود که‌ شرمنده‌ از خدا رو به‌ آفتاب‌ گریستم...


نظرات 1 + ارسال نظر
رها چهارشنبه 9 دی‌ماه سال 1388 ساعت 10:13 ب.ظ


با سلام و درود به جناب آقای باغستانی/
رییس محترم سازمان آموزش و پرورش استان یزد

صحبتی با شما دارم که مدتهاست در انتظار فرصتی برای بازگو کردن آن هستم. امیدوارم این نوشته را در فرصتی مناسب که از دغدغه های سنگین رهایی یافته اید و با صبر و حوصله فراوان بخوانید:
آیا امروز که 15 سال است در صدر رتبه بندی کنکور سراسری نشسته ایم از سربلندی این فرزندان در زندگی نیز خبری هست؟ رتبه های برتر کنکور چه توشه ای برای زندگی به همراه دارند؟
آیا هر کدام از ما که به تناسب سمت هایمان، در مسئولیت های خطیری قرار داریم شایسته است که تمام سرمایه گذاری مادی و معنویمان را برای ورود دانش آموزان به دانشگاه خرج کنیم که همه اذعان داریم نه محیط شاهکاری است و نه بازار کاری انتظار دانش آموختگان ما را می کشد؟
بحث پرورش چه جایگاهی در ساختار عریض و طویل آموزش و پرورش دارد؟ این وضعیت تنها در استان یزد و تنها در حیطه مسئولیت شما نیست اما شما فرصت های بسیاری را از افرادی گرفته اید که می خواستند و می توانستند این جایگاه را بهبود بخشند.

لزوم توجه به بحث پرورش دانش آموزان در حدود 7 سال پیش منجر به تشکیل سازمانی با رویکرد دانش آموز محوری و با هدف اعتلای شخصیت، ارتقای اعتماد به نفس و خود باوری، مشارکت همه جانبه، آموزش و تمرین زندگی گروهی و توانایی های شغلی دانش آموزان، برنامه ریزی برای استفاده مفید از اوقات فراغت و نهادینه کردن فرهنگ ایرانی و اسلامی در نوجوانان و جوانان با عنوان "سازمان دانش آموزی" شد.

تأسیس آن همراه با شادمانی مربیان و دانش آموزان برای آروزهای تحقق یافته شان بود اما از همان آغاز با سنگ اندازی های معاونت پرورشی همراه بوده و سازمان آموزش و پرورش، سازمان عمومی و غیردولتی "دانش آموزی" را زیر مجموعه خود می داند.
با این وجود "سازمان دانش آموزی" استان یزد از آغاز تا حدود یک سال و چند ماه پیش روندی رو به رشد را داشته است و به گفته مسئولان سازمان دانش آموزیِ مرکز، ماه های پایانی سال 85 و سال 86 با کسب رتبه های برتر کشوری، دوران طلایی این سازمان بوده که متأسفانه با کارشکنی های مسئولان آموزش و پرورش مواجه شد و آنها به وسیله های مختلف از جمله مستند سازی نامه های این مدیریت، مانع فعالیت مدیر وقت و در نهایت استعفای وی شدند.

سازمان دانش آموزی استان یزد از تابستان سال 1387 و با تغییر مدیریت تقریباً در تمامی شاخه ها افت کرده است و متأسفانه مسئولان کنونی با ارائه گزارش هایی که صحّت و کارکرد چندانی ندارند، سعی در پوشاندن مسأله دارند.

اکنون برخی از پست ها در این سازمان یا از بین رفته و یا حذف شده اند و یا عملآ هیچ فعالیتی ندارند:
پست کارشناس هلال احمر سازمان دانش آموزی به شخصی در سازمان آموزش و پرورش واگذار شده است که چند سمت دیگر نیز دارد و اصلاً به این کار نمی رسد در حالی که در سال 1385 واحد هلال احمر سازمان دانش آموزی با جذب بیش از 460 مربی در سطح استان 21 هزار نفر را زیر پوشش فعالیت های امدادی قرار دادند. و این تعداد در سال 1386 به 570 مربی و 34 هزار و 461 نفر عضو رسید.

برخی دیگر از اقدامات شاخص این واحد در سال های 86 و 1385 عبار ت است از:
- برگزاری همایش استانی هلال احمر با تجلیل از مربیان این واحد
- تصویب بودجه مستقل برای کارشناسی هلال احمر هر واحد دانش آموزی
- برگزاری نشست با مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها، مناطق و نواحی سراسر استان و افزایش جذب دانش آموزان عضو به 4/64 و افزایش مربیان تا 3/26 درصد
- تشکیل تیم های امدادی مدارس
- امضای تفاهم نامه با جمعیت هلال احمر برای استفاده از امکانات و تجهیزات این مرکز توسط دانش آموزان عضو هلال احمر به میزان 50 درصد
- بازدید از مناطق سرمازده دستگردان طبس و کمک دانش آموزان عضو هلال احمر به مردم محروم
مذاکرات برای تشکیل مدرسه امداد نیز تا پای اختصاص مکان رسید و پس از رایزنی با جمعیت هلال احمر، این نهاد قول مساعدی برای فراهم نمودن تمام امکانات داد اما متأسفانه در بهترین شرایط، پست کارشناسی هلال احمر تحویل و تمام طرح ها نیمه کاره رها شد و در سال 87 به دلیل عدم حضور کارشناس سازمان دانش آموزی و عدم پیگیری لازم از سوی مدیریت جهت اجرای تفاهم نامه بین جمعیت و سازمان، هیچ کدام از بندهای مورد توافق اجرا نشد و به جز در برخی از مناطق عضوگیری انجام نشد و ابلاغ صادر نشد و این واحد تاکنون غیرفعال بوده است.
****************
یکی دیگر از تشکیلات سازمان دانش آموزی استان یزد، خبرگزاری کانون دانش آموزی(پانا) است که تا سال 87 روند رو به رشدی داشته است:
ماه تعداد اخبار امتیاز
فروردین 86 14 20
اسفند 86 490 1225
اردیبشهت 87 583 ۱۳۷۴

اسفند 87 69 176
مرداد 88 38 99


در گزارش های ماهیانه سازمان دانش آموزی مرکز در سال 87، پانای استان یزد در چند دوره، رتبه نخست را به دست آورده است و اکنون رتبه های پایانی را در اختیار دارد.

برخی دیگر از فعالیت های مهم این مرکز در سال 86 عبارت است از:
- برگزاری نشست توجیهی با حضور کارشناس پانای استان یزد در تمام شهرستانها، مناطق و نواحی
- تعیین یک رابط(نماینده) خانم و آقا در هر کدام از شهرستانها، مناطق و نواحی
- تجهیز پانای شهرستان ها و مناطق به 31 دوربین دیجیتال و جلیقه خبرنگاری
- برگزاری نخستین همایش بزرگ استانی روز خبرنگار در شهریور 86
- تأمین نیروی روابط عمومی سازمانها و اداراتی مانند: سازمان ملی جوانان، سازمان آموزش و پرورش، تربیت بدنی و جمعیت هلال احمر و تربیت خبرنگار برای برخی از خبرگزاری ها و جراید محلی
در سال 86 تعداد دانش آموزان خبرنگار از 200 نفر به 800 نفر رسید در حالی که پس از آن در یک سال گذشته تنها 40 نفر اضافه شدند که هیچ کدام از اعضای جدید فعال نیستند.
********************


یکی دیگر از کارهای ابداعی این مدیریت تشکیل انجمن ادبی بوده است که در سال 86 برای نخستین بار در کشور آغاز به کار کرد که پس از برگزاری نشست توجیهی با دانش آموزان علاقمند تمام شهرستانها، مناطق و نواحی، بیش از 110 عضو از مناطق دور به صورت "پست جواب قبول" آثار ادبی خود را به مدیریت ارسال می کرده اند و این آثار توسط کارشناس ادبی سازمان بررسی و پاسخ داده می شده است.
و انجمن هنری نیز با آموزش خط تحریری و درشت به صورت اینترنتی و مکاتبه ای ویژه دو گروه مربیان پیشتازان و فرزانگان و دانش آموزان در این مدیریت فعال بود. که این دو انجمن اکنون کاملاً تعطیل شده اند و نامه ها و تماس های دانش آموزان بی پاسخ مانده است.
**************

برخی از فعالیت مدیر دانش آموزی یزد در سال 87 نیز چنین بوده است:
- راه اندازی پرتال سازمان دانش آموزی استان یزد
- برگزاری همایش سالروز تأسیس سازمان دانش آموزی و تقدیر از مربیان برتر
- ایجاد بانک اطلاعات مربیان پیشتاز-فرزانه و هلال احمر
-استفاده از نرم افزار sms برای اطلاع رسانی به مربیان، به عنوان تنها مرکز در بین مدیریت های آموزش و پرورش
- ارسال مکاتبات اداری از طریق اینترنت
- ...
- که تمام اینها در دوره جدید تعطیل شده است.


تنها کار انجام شده از سال 87 تاکنون برگزاری نشست های "انجمن معرفت دینی" است که شرکت کنندگان هیچ رضایتی ندارند و بنده با حضور در برخی از این نشست ها نتوانستم تا پایان بمانم و از صحبت های سخنرانِ آن خجالت کشیده و بیرون آمدم.
اما برگزار کنندگان با دعوت دانش آموزان به صورت تلفنی، فاکسی و ... برای هر جلسه و تأمین هزینه آژانس این تعداد از دانش آموزان و البته برپاپی مراسم افطاری و برگزاری اردوی رایگان، دانش آموزان عضو این انجمن را به نشست ها می کشانند و این هزینه های اضافی است که به سازمان تحمیل می شود و به جای تمام فعالیت ها خرج می شود.


برای اینکه منظورم را اشتباه نرسانده باشم بیشتر توضیح می دهم: شاید موضوع مورد نظر من در سیستم کنونی حرف جدیدی نباشد، شاید در تمام سازمانها این شیوه رایج باشد. اما جناب آقای باغستانی! انتظار از هرکس به اندازه ای است. در سازمانِ تحت مدیریت شما و نهادهای تابعه، این شیوه انتظار نمی رفته و نمی رود.
اطلاع من نیز تنها از سازمان دانش آموزی است. آقای دشتی انسان خوبی هستند اما آیا هر انسان خوبی، مدیر خوبی نیز هست؟ ایشان رفتار مناسبی با کارمندان داشته اند و از نظر حقوق و مزایا آنها را تاحدودی راضی نگه داشته اند. بنده نیز به عنوان فردی که مدتی در این سازمان حضور داشته ام (به عنوان خبرنگار پانا) طبیعتآ باید از این مدیریت راضی باشم اما اینچنین نیست. همه چیز، این نیست. نگرانی من و امثالِ من از بابت خودمان نیست؛ ما زمانی که مشاهده کردیم اندیشه و آرای متفاوت و برنامه های به واقع مناسب برای دانش آموزان جایی در این سازمان ندارد و ماندن ما نیز اوضاع را وخیم تر می کند، با وجود علاقه ای که به سازمان و به کارمان داشتیم از آنجا رفتیم.

همان طور که می دانید مدیر جدید سازمان دانش آموزی هیچ سابقه اجرایی نداشته و مربی پرورشی بوده است و از تجربه هیچ کدام از مسئولان و کارشناسان پیشین استفاده نمی کند. و در هفته به بهانه شرکت در جلسه های بیرون سازمان، بیشتر از دو روز کاری در سازمان حضور نمی یابد و البته در بسیاری از جلسات نیز حضور نمی یابد! عدم نظارت بر کار کارشناسان موجب شده که هرکدام از کارمندان، خود را مدیر فرض نموده و سازمان دچار هرج و مرج شود.

بی نظمی، دل ندادن به کار، و عدم تعامل با مدیریت های آموزش و پرورشِ استان های دیگر و شهرستان ها و مناطق استان موجب شده که مسئولان آموزش و پرورش شهرستان های استان یزد مدیری با یک سال فعالیت را نمی شناسند و ایشان از هیچ کدام از مدیریت های دانش آموزی تحت نظارت خود بازدید نکرده است.

سازمان دانش آموزی یک فرصت بزرگ برای هر مدیری است که بتواند بسیاری از معادلات پیچیده جامعه را با دست های کوچک و توانایی های بزرگِ خودِ دانش آموزان بر هم زند اما ... اکنون یک سازمان کوچک است با چند کارمند؛افرادی که دل به ادامه فعالیت و امنیت شغلی خود بسته اند و فراموش کرده اند چه فرصت هایی را از دست می دهند.

و اینگونه "خانه مشق امین" که مالکش، آن را با نیت حضور فعال دانش آموزان به مدیریت دانش آموزی یزد وقف نموده رنگ دانش آموزان را به خود نمی بیند و به حیاط خلوت سازمان آموزش و پرورش تبدیل شده است که نه اجازه منحل کردن آن را دارند و نه توان زنده نگه داشتنش را. چرا که با انتخاب ها و انتصاب های جدید مانع فعالیت مثبت این مدیریت شده اند. اکنون با احترام و ستایش از سالها تلاش شما برای فرزندان این سرزمین و به ویژه فرزندان شهدا، خواستم گزارش عملکردی به گونه ای دیگر –نه از جنس گزارش های روابط عمومی سازمان ها- ارائه دهم و از حضرتعالی بخواهم با توجه به اهمیت نوجوانان و جوانان به عنوان قشر مهم، تأثیرگذار و آینده ساز ایران، به سازمان دانش آموزی به عنوان مهم ترین نهاد دانش آموزی توجه ویژه ای داشته باشید تا دعای والدین امروز نصیب شما و آینده روشنی سهم والدین فردای ایران باشد. در انتظار پاسخ شما می مانم.

پایدار باشید
حمیده فرشاد(خبرنگار پیشین خبرگزاری پانا)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد